Det kom ett brev … från Vattenfall

Kall vinter i Tungelsta

De som följer min blogg minns kanske att jag i förra veckan riktade hård kritik mot Vattenfall efter det långa strömavbrott som drabbade 241 hushåll i Tungelsta den 14 januari, varav Bosse och jag var ett av hushållen.
Vattenfall skulle genomföra omkopplingar från luftkablar till nedlagda ledningar. Det var en av vinterns hittills kallaste dagar. Arbetet påbörjades klockan 08.30 på morgonen och skulle enligt planerna vara avslutat klockan 13.30.


Utsikt från mitt ateljéfönster en kall vinterdag utan ström

Istället var montörerna inte färdiga att koppla in strömmen i våra hus förrän kl 19.30 på kvällen. Istället för fem timmars strömavbrott blev det elva timmar av outhärdlig kyla.

Varde ljus…

Detta skedde utan att vi hade fått någon som helst information, vare sig om själva strömavbrottet eller förseningen. Jag tyckte att det var dålig service från Vattenfalls sida och uttryckte mig kritiskt.

…och det vart ljus

Men så i fredags, för två dagar sen, kom ett brev från Vattenfall. Jag trodde förstås att det var en vanlig elräkning. När jag öppnade brevet visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Vattenfall hade gjort en pudel!

Brev från Vattenfall

"Vi vill be om ursäkt", var rubriken. Vattenfall beklagade att kabelarbetet hade dragit ut på tiden.

Orsaken till dröjsmålet var "tekniskt fel" på utrustningen.

"Vi vill därför kompensera dig", skriver man. Du kommer att få 500 kronor enligt vårt kundlöfte som ger dig rätt till ersättning för den avbrottstid som inte var planerad".

"Utöver det återbetalar vi den fasta abonnemangsavgiften för januari månad sm kompensation för de extra besvär som strömavbrottet kan ha orsakat dig."

Detta hade jag aldrig trott. Jag måste verkligen säga att Vattenfall lyssnar på kritiken. Det ska de ha all heder av.

Nu är allt groll mellan mig och Vattenfall glömt – i varje fall för den här gången. Tack för god service och tack för att ni är måna om att ha nöjda kunder.

Nöjd kund