Min konstvernissage i Partille blev en upplevelse av glädje men också av nostalgi. Att ”komma hem” väcker förträngda känslor till liv igen.

”Jag längtar hem sen åtta långa år

I själva sömnen har jag längtan känt.

Jag längtar hem. Jag längtar var jag går

 – men ej till människor 

Jag längtar marken, längtar stenarna där barn jag lekt.”

Den här dikten finns i Verner von Heidenstams diktsamling ”Ensamhetens tankar”. Jag lärde mig dikten utantill när jag var tonåring eftersom jag tyckte – och fortfarande  tycker – att det är en av de vackraste men mest sorgliga svenska dikter som finns. Den stämde väl överens med min sinnesstämning under tonårstiden.

Några av mina tavlor
Foto: Elisabet Höglund

Nu undrar ni förstås vad den dikten har med min konstutställning att göra. Jo, det har den faktiskt – fast tvärtom mot vad man kan tro från början. Den ”mark” och de ”stenar” där jag lekte som barn fanns i Sävedalen i Partille kommun, ett stenkast från Göteborgs kommungräns.

”Slottet” i Partille
Foto: Bo Karlsson

I detta Partille hade jag i lördags vernissage med min senaste konstutställning. Jag blev för två år sen tillfrågad av Partille Konstförening om jag som gammal sävedalsbo ville ställa ut mina målningar på Slottet i Partille. Pandemin satte stopp för en utställning förra året men i höst blev den äntligen av.

Utställningsbesökare
Foto: Elisabet Höglund
Utställningsbesökare
Foto: Elisabet Höglund
Besökare
Foto: Elisabet Höglund
Mycket folk samlades när jag och en annan kvinnlig utställare, Eva B Larsson, berättade om vårt måleri
Foto: Elisabet Höglund

I lördags invigdes den och det kom massor med folk. Nästan 200 personer trängdes i utställningslokalen under de fyra timmar som vernissagen pågick. Utställningen pågår fram till och med den 31 oktober på tisdagar, lördagar och söndagar. Så alla som missade vernissagen i lördags är välkomna redan i morgon, tisdag, eller under de två följande helgerna.

Jag sålde sex tavlor den första dagen men det finns fjorton tavlor kvar att titta på och drömma om.

Strömmande vatten
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Grythytteälven. Titta särskilt på hur jag har målat vattnet! Man kan se även de stenar som ligger under vatten. Vatten är nog det som är svårast att måla.
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Oljemålningar och foton: Elisabet Höglund
Tavla med magisk stämning av tidig sommarmorgon
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund

Var kommer då Verner von Heidenstams dikt in i bilden? Jo, till skillnad från von Heidenstam har jag på senare år aldrig känt någon längtan att återvända till Partille eller Sävedalen. Jag har aldrig känt något behov av att återvända till mina rötter. Jag flyttade från Sävedalen tll Borås redan på nyårsafton 1969. Men så länge mina föräldrar levde var jag hemma i Sävedalen och hälsade på så ofta jag kunde. Då kändes det bra att ha kontakten med marken och stenarna där jag hade lekt som barn.

Höst vid vår sjö Vedasjön
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Oktoberstämning
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund

På senare år ha jag mest känt sorg och nostalgi. Jag vill inte bli påmind om det som aldrig kommer tillbaka. Jag vill leva i nuet och för framtiden. Det är därför med blandade känslor som man återser sin hembygd, dels för att allt har förändrats till oigenkännlighet, dels för att jag inte känner några människor där längre. Jo, två gamla skolkamrater från folkskolan kom till utställningen. Det var kära återseenden.

Min vackra kusin Inga-Lena kom på besök
Foto: Elisabet Höglund

Sen kom också min enda kusin Inga-Lena för att få träffa mig. Inga-Lena är 84 år men är vacker som en tonåring. Det var en sann upplevelse att få träffa henne eftersom det var minst fyrtiofem år sen vi senast träffades. Vi har nästan aldrig haft någon kontakt men nu lovade vi varandra att hålla kontakten och kanske ses igen så småningom.

Min kära cykelkompis Christel från tävlingsåren kom till vernissagen tillsammans med en väninna.
Foto: Bo Karlsson

Dessutom reste en av mina bästa f d cykelkompisar från tävlingsåren på 70-talet, Christel, från Uddevalla för att få träffa mig på utställningen i Partille. Vi har fortfarande kontakt med varandra, en vänskap som aldrig kommer att dö. Jag var glad över att återse henne igen.

Interiör från min utställning
Foto: Elisabet Höglund
Min senaste tavla, ”Molnbildning” fick en framträdande plats på utställningen. Motivet är hämtat från sjön Vikern utanför Gyttorp i Nora kommun. Den landsväg som löper till vänster i bild beskrev författaren Sven Stolpe en gång i tiden som ”Sveriges vackraste landsväg”. Jag håller verkligen med honom.
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
”Solrosor” som jag själv utsåg till min paradmålning. Motivet är hämtat från byn Stav i närheten av Tungelsta i Haninge kommun.
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund

När man kommer tillbaka till sin gamla hemort upptäcker man att tiden har gått. Inget är sig likt. De gamla vägarna mellan villorna i Sävedalen som jag som barn tyckte var breda som autostrador visade sig nu bara vara små igenväxta gränder. Den sticker till i hjärttrakten när man upptäcker tidens flykt men den drabbar å andra sidan alla, inte bara de som börjar bli gamla utan även unga människor som ser sina barn växa upp och försvinna bort.

Jag framför mina solrosor
Foto: Bo Karlsson

Men jag blev ändå överlycklig när Partille Konstförening kontaktade mig och bjöd in mig att ställa ut mina tavlor på det gamla magnifika Slottet, där toppolitikerna i Partille kommun även har sitt säte.

Utställningskommissarien Gunnar Hall och konstnären Eva B Larsson, som ställde ut på Slottet samtidigt som jag
Foto: Elisabet Höglund

Det var en härlig men tröttsam helg. Bosse och jag körde ner med tavlorna tidigt i fredags morse och åkte hem till Tungelsta igen när utställningen stängde i lördags eftermiddag. Det blev nästan 100 mils bilkörning på två dagar. Igår, söndag, var jag så trött att jag sov nästan hela dagen. Jag hade tänkt skriva mitt blogginlägg igår men orkade inte. Idag känns det lite bättre.

Före åskovädret – Tavlan målade jag så tidigt som 1985. Sen dess har jag bytt både stil och teknik flera gånger. Den här tavlan är helt målad med kniv. Numera målar jag uteslutande med tunna penslar.
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Varg. Kolla ögonen! Visst känns det som om ni möter vargens blick!
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Besökare
Foto: Elisabet Höglund
Höstskog
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Bokskog i Waterloo, Belgien
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Vägen till vårt hus i Tungelsta
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Bokskog från Waterloo, Belgien
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Bokskog från Waterloo, Belgien
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund
Vargpar. Många människor är rädda för varg. Andra älskar detta fantastiska djur. Vargar är så oerhört vackra om de är friska och välnärda. Men man ska som människa ha respekt för dem. Samtidigt är vargar oftast mera rädda för människor än människor är rädda för vargar.
Oljemålning och foto: Elisabet Höglund

I det här inlägget visar jag bilder från utställningen och särskilda bilder på de enskilda tavlorna. Kontakta mig gärna om ni är intresserade, helst på mejlen [email protected] eller med ett sms till 0738-43 76 07, så ska jag vidarebefordra er intresseanmälan till utställningskommissarien Gunnar Hall.

Selfie framför solrosorna
”Slottet” i Partille
Foto: Elisabet Höglund