Varför ska folk som inte orkar trampa själva få 10 000 kronor i elcykelpremie av staten?

 

Idag måndag lade regeringen fram ett av de absolut löjligaste förslag som någon regering någonsin har lagt fram. När biståndsminister Isabella Lövin (MP) och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) idag presenterade regeringens förslag till satsningar på klimatet och miljön så var ett av förslagen att folk som köper elcyklar ska få en särskild premie, en statlig bonus, på ett visst antal kronor. Detta för att locka folk att ta cykeln istället för bilen.

Isabella Lövin (MP vill inte trampa själv
Bild: effektmagasin.se

Jag har aldrig hört något så korkat, onödigt och dessutom orättvist. Varför ska personer som inte orkar trampa ner pedalerna på sina cyklar själva utan måste ha ett elbatteri som driver cykeln, varför ska dessa premieras av staten? Alla som köper en ny elcykel ska få hela 25 procent av priset i en premie betald av staten, men högst 10 000 kronor. Totalt 350 miljoner kronor om året vill biståndsminister Isabella Lövin skänka av skattebetalarnas pengar till dessa latmånsar.

Sådana här elcyklar ska premieras med skattemedel. Bild: thansen.dk

Så här förklarade Isabella Lövin det märkliga förslaget:

”Om folk inte orkar trampa uppför en viss backe på väg till jobbet utan istället får möjlighet att köpa en elcykel som går lättare, så kanske de väljer att ställa bilen hemma”.

Isabella Lövin (MP)
biståndsminister
Bild: Youtube.com

För det första är ett sådant här förslag djupt orättvist. Varför ska folk som inte orkar trampa själva få statligt stöd, medan vi andra som verkligen bara använder vår egen motor när vi cyklar inte får något ekonomiskt stöd? (För övrigt skulle det aldrig falla mig in att köpa en elcykel, även om den skulle några tusenlappar billigare med den där premien. Jag vill trampa själv.)

Elcyklar kräver el!!!
Bild: hellorider.se

Den andra aspekten är att jag inte tror ett dugg på att elcykelpremier skulle förbättra miljön. Det är redan idag hundratusentals svenskar som cyklar till jobbet utan elcykel. Den försvinnande lilla grupp som möjligen skulle börja cykla om de fick en elcykelpremie är så liten att miljön definitivt inte skulle komma att påverkas.

Dessutom är elcyklar i sig skadligt för klimatet och miljön. Elcyklar är utrustade med stora och tunga batterier som med jämna mellanrum måste laddas. Till laddningen används el, alltså en energiråvara som vi borde vara mera rädda om.

Elcykeln blir inte billigare
Bild: elcykelguiden.se

För det tredje tror jag inte ett ögonblick på att elcykeln blir billigare för kunden om det utgår en statlig premie för den. Istället kommer cykelhandlarna att höja priserna på elcyklarna i motsvarande grad, vilket innebär att konsumenterna ändå blir lurade.

Cykelbatterier ska tas om hand och oskadliggöras.
bild: H F Christansen

Dessutom – och det är kanske det viktigaste – ska de där stora batterier som sitter på elcyklarna tas om hand och destrueras. I dessa vimlar det av farliga kemikalier som är skadliga för miljön. Några sådana problem uppstår aldrig med cyklar som man trampar själv!

Riktig friskvård är att trampa själv. Bild:
Deluxedition

Istället för att införa elcykelpremier borde regeringen satsa på riktig friskvård. Ett exempel på en alldeles utmärkt form av friskvård är att cykla – men inte på elcykel utan på en cykel där du måste trycka ner pedalerna med egen kraft. Detta ger jättebra kondition samtidigt som cykelåkning är skonsamt för hela kroppen – om man inte kör omkull, förstås.

Nej, kasta omedelbart förslaget om elcykelpremien i papperskorgen. Förslaget är bara löjeväckande och visar inte att regeringen tar miljö- och klimatfrågorna på allvar.

Bild: Crescent.se

Själv trampar jag omkring på min (icke eldrivna) racercykel uppemot 50 km om dagen fem dagar i veckan. Det mår jag oerhört bra av.

Avslutningsvis kan jag berätta en liten anekdot om just elcyklar. Igår, söndag, när jag var ute och tränade på min Giant Advanced Propel racercykel och kämpade mig fram i den hårda nordostliga motvinden så hörde jag plötsligt ett vinande ljud bakom mig.

Min nya Giant Advanced Propel

Vips dök det upp en äldre man – på just elcykel. Han ropade till mig när han körde förbi att jag borde cykla med elmotor istället. Absolut inte, svarade jag, jag föredrar att använda min egen motor.

Pinsamt var det i alla fall att en äldre gubbe på elcykel inte bara körde om mig utan dessutom körde ifrån mig på min träningsrunda. Men jag skyllde naturligtvis på elen. Utan den hade han aldrig orkat köra ifrån mig, inte ens komma ifatt mig.

Det mest pinsamma var att han hade en svampkorg på pakethållaren. Eller var det kanske batteriet som satt där bak?