Varje dag tvingas jag ta emot dussintals bluff- och hotmejl från internetbedragare. Nu borde polisen granska det här – liksom de företag vars namn utnyttjas i blufförsöken!

Varje dag de senaste månaderna har jag fått ett tjugotal mejl med bluffakturor och krav på att jag måste betala en viss avgift för att få ut ett paket från i första hand Postnord men också från postföretaget Bring, Elgiganten med flera. I dessa hot- och bluffmejl påstås jag ha beställt varor från olika näthandelsföretag som inte kan levereras eftersom jag först måste betala en särskild avgift för att få ut paketet.

Nu är det emellertid så att jag överhuvudtaget aldrig har beställt dessa varor eller paket. Allt är en bluff iscensatt av kriminella personer som försöker lura äldre människor att betala pengar för varor de aldrig har beställt och som de heller naturligtvis aldrig kommer att få eftersom allt är påhitt och bedrägerier. Det existerar överhuvudtaget inga paket som jag måste betala för för att få ut.

Jag har kopierat alla de här mejlen för att kunna redovisa dem i ett blogginlägg och kanske också använda som underlag för en polisanmälan. Polisen har på senare tid då och då varnat folk för att ta de här mejlen på allvar. Framförallt uppmanas folk att aldrig öppna dem.

Själv har jag tagit emot och sparat ett hundratals sådana här bluffmejl med krav på betalning. Jag har öppnat dem i ett första steg för att kunna läsa budskapet. Men jag har aldrig vågat klicka mig vidare. Om jag skulle göra det finns risken att bedragarna kapar mina bankkonton, mina lösenord, koderna till mitt Bank-ID etc. Den glädjen ska de inte få uppleva.

De så kallade paketen påstås i de flesta fall innehålla en smartphone som jag påstås ha beställt från Elgiganten eller näthandelsföretaget Amazon. Ibland ger bluffmakarna sken av att det kan röra sig om en gåva som jag dock måste betala en avgift för att få ut.

Tack och lov hamnar samtliga bluffmejl som har skickats till mig i skräppostfilen. Det har underlättat för mig att inte av misstag öppna mejlen i tron att det handlar om varor som jag har köpt ”på riktigt”. Jag handlar nästan allting på nätet idag så jag är van vid att skilja bluffmejl från till exempel riktiga orderbekräftelser och leveransbesked.

Men det finns människor med mindre erfarenhet än jag av näthandel som lätt kan luras av  bluffmejlen som till det yttre kan se riktigt ”naturliga” ut.

Grafik: Elisabet Höglund

Samtidigt undrar jag varför företag som PostNord, Bring, Amazon och Elgiganten inte själva reagerar på de här mycket omfattande bedrägeriförsöken. Även om de vet att det är bluffmakare som ligger bakom mejlen och förutsätter att folk ska förstå det så besudlas deras goda rykte när deras företagsnamn ständigt figurerar i samband med den här sortens bedrägerier.

Och varför utreder inte polisen de här blufförsöken? Och Konsumentverket vars uppgift ju är att skydda konsumenternas intressen?

Nedan kan ni se några exempel på de många bedrägerimejl som jag har fått ta emot de senaste månaderna. Trots att bluffmakarna märker att det inte lönar sig att skicka den här sortens mejl till mig så fortsätter mejlen att komma dag efter dag.

Exemplen är bara en bråkdel av alla de bluffmejl jag har tvingats ta emot . Observera att min text fortsätter nedan – efter mejlexemplen!

Så här lyder ett av de mest typiska bluffmejl som jag har fått på senare tid:

Avsändare:

PostNord^[email protected]

”Hej Elisabet,

Vi har fått ett paket som innehåller en smartphone som är adresserad till dig.

Eftersom värdet på paketet överstiger 5000 kr är du enligt lag skyldig att betala en extra avgift på 10 kr för ”särskilt värdefulla paket”. Paketet skickas omedelbart efter betalning.

B e t a l a  a v g i f t e n (länk)

Ditt paket returneras omedelbart till avsändaren om du inte betalar inom 5 dagar.

Vänliga hälsningar

PostNord”

Det här mejlet är obehagligt på flera sätt. Dels innehåller det ett tydligt hot om man inte betalar avgiften. Dels hänvisar man till en lagstiftning som inte finns när man skriver att ”du är enligt lag skyldig att betala en extra avgift … för särskilt värdefulla paket”. Det finns ingen sådan lag!

Men genom att hänvisa till en lag tror bedragarna att de kan skrämma upp okunniga människor så att dessa känner sig tvingade att betala. Och öppnar de mejlet via länken ”betala avgiften” så gör de förmodligen sitt livs misstag. Jag har aldrig vågat öppna ett sådant mejl och tänker inte göra det  heller.

Jag varnar alla som har fått eller kommer att få den här sortens bluff- och hotmejl.

Jag varnar nu alla som liksom jag kan ha fått sådana här hot- och bluffmejl i mejlkorgen. Se upp! Det handlar om bedragare som bara är ute efter att lura er och kanske till och med ruinera er!

Internet och elektronisk kommunikation är bra – men det här är ännu ett exempel på Internets baksida.