Häpnadsväckade förklaring till flygkatastrofen

Det var den 28-årige andrepiloten Andreas Lubitz som ensam och av egen fri vilja såg till att störta det tyska
passagerarplanet rakt in i bergväggen i de franska Alperna. Det slår redan efter en dag den franske åklagaren i Marseille, Brice Robin, fast, sen han och undersökningskommissionen granskat informationen i en av det kraschade planets svarta lådor som för två dagar sedan påträffades bland vrakresterna i det ödsliga alplandskapet.

Så sent som igår sades det att det kanske skulle dröja flera veckor, ja kanske månader, innan svaret kom på frågan varför passagerarplanet från det tyska lågprisbolaget Germanwings (nu omdöpt till Eurowings) med 144 passagerare och 6 besättningsmän ombord så oförklarligt kunde krascha i de sydfranska Alperna.

Men redan idag kom alltså det häpnadsväckande svaret. Åklagarens slutsats, baserad på information från den svarta lådan, är att andrepiloten Andreas Lubitz stängt ute förstepiloten från cockpit, sedan denne varit på toaletten.

Efter sitt toalettbesök kunde förstepiloten inte öppna dörren till cockpit eftersom Andreas Lubitz, fortfarande enligt åklagaren, hade satt öppningsfunktionen ur spel. Under tiden som förstepiloten förgäves försökte ta sig in i cockpit sänkte Lubitz avsiktligt höjden på planet och lät det avsiktligt köra in i berget och rakt in i döden för sig själv och 149 andra människor.

Jag har idag lusläst svenska, franska, tyska och spanska tidningar på nätet för att se om det någonstans uttalats tvivel på åklagarens teori men ingenstans har det uttryckts några tvivel. Det här är alltså sanningen – eller i alla fall den sanning som vi ska tro på. En av flyghistoriens mest spektakulära katastrofer fick alltså sitt svar bara efter en dag och bara efter det att några personer avlyssnat datafiler från en skadad cockpit voice recorder.

Jag säger inte att åklagare Robin ljuger eller att han spekulerar i blindo. Det kan mycket väl vara så att han har
rätt, att det faktiskt gick till så här. Andrepiloten Andreas Lubitz ville av någon anledning begå självmord och passade på när hans överordnade chef hade gått på toaletten. Att Lubitz samtidigt tog med sig samtliga flygpassagerare och övrig besättning i självmordet var något den påstått självmordsbenägne andrepiloten i så fall tycktes ha accepterat.

Hade jag hört den här historien i något annat sammanhang hade jag omedelbart betraktat den som en ren rövarhistoria. Sådant här händer inte. Nej, det gör det nästan aldrig. Men det finns misstankar om att det har inträffat några gånger att piloter begått självmord genom att störta planet med passagerare och allt. Men det är mycket sällsynta händelser. Ändå kan det vara helt möjligt att det var så även den här gången.

Varför jag skriver det här beror på att jag som journalist har lärt mig att ständigt ifrågasätta, att ständigt vara skeptisk och att ständigt misstänka att sanningen förvanskas, friseras eller manipuleras. Det behöver inte vara så i det här fallet. Det åklagaren har sagt idag är kanske helt sant men man måste ändå vända och vrida på hans uppgifter för att riktigt våga tro på dem. Det jag reagerar starkast på är att han är så bombsäker, att han inte prövar alternativa teorier eller förklaringar till den fasansfulla flygkraschen.

Det som gör mig särskilt misstänksam är att den här förklaringen passar flygbolaget Germanwings och dess
moderbolag Lufthansa väldigt bra. Det var ett pilotfel tack och lov, kan de säga. Det är visserligen illa nog men det hade varit ännu värre för Lufthansa om det hade visat sig att deras plan är behäftade med så stora tekniska brister att det varit maskinfel som förorsakat kraschen. Pilotfel kan man uppenbarligen leva med men maskinfel kan få ödesdigra konsekvenser, eftersom folk då på allvar skulle börja ifrågasätta flygsäkerheten. Krisen för luftfarten är ju redan stor som den är.

Det här är naturligtvis ett fruktansvärt cyniskt resonemang och jag hoppas vid gud att det inte är så det ligger till. Därför måste även jag, i brist på andra förklaringar, acceptera att flygkatastrofen i Alperna berodde på att en kanske psykiskt sjuk eller psykotisk andrepilot tappade alls sans och störtade sig själv och ytterligare 149 människor in i döden.