Enligt Expressen erbjuds Nicole Falciani uppemot sex resor i månaden. Ett av erbjudandena löd så här. ”Vi bjuder dig till LA. Vi står för flyg, mat och boende, allt på plats, men i gengäld vill vi ha tre inlägg i utbyte.”
En motprestation som de flesta skulle tycka är föga arbetskrävande. Ändå blir de populära bloggarna och instagrammarna utbrända och drabbas av psykiska problem. Alla undrar varför?
Viktor Frisk (i duon Samir och Viktor) har avslöjat för Expressen att även han har brottats med psykiska problem. Så här beskriver han influencerns dagliga tillvaro:
”När man är uppkopplad hela tiden så blir man lite… något i hjärnan slås ut. Man får intryck hela tiden. Jag känner så många människor. 80 till 90 procent av alla som lever i det här ständiga mediebruset av att lägga upp bilder av sig själva eller skapa saker och hela tiden vara framåt mår inte bra.”
De är alla beroende av att deras följare blir fler och fler, att deras gilla-kommentarer ökar, att deras inlägg drar till sig alltfler läsare, att kommentarerna blir fler och alltmer positiva. De lever på den mycket smala och vassa vågspets som internet och sociala medier har utvecklats till och som kan erbjuda dem enorma rikedomar och framgångar. Men bakom hörnet hotar nederlaget, när deras följare slutar följa dem, när deras inlägg inte längre får lika många klick. Då slutar pengarna att strila ner över dem.
För de lever ju bara på algoritmer som internetleverantörerna skapar och som dessa bestämmer allt över. Ena dagen kan du vara populärast i Sverige. Nästa dag är du ingenting. Man förstår att detta ger Youtube- och sociala medier-stjärnorna ångest och depressioner. De fruktar den dag när allt tar slut – eftersom allt bara är en chimär, en modetrend utan substans. Så här beskrev Anitha Clemence problemet i Dagens Media för en tid sen:
”Det är psykiskt skitjobbigt att plötsligt se hur följarna försvinner, och det har Instagram definitivt inte tagit med i beräkningarna. Jag tänker att om jag som snart är 40 år känner den här stressen, hur känner då inte yngre influencers?
Ellinor Bjurström, en annan svensk influencer, har över 80 000 följare på Instagram. Hon har bestämt sig för att betrakta sin roll som influencer som en hobby för att inte falla ned i samma fälla som de av hennes kolleger som mår dåligt.
”Så länge du känner en press på dig att du ska tjäna mycket pengar, att det ska vara ditt jobb och att du måste vara snygg hela tiden, då tror jag man mår dåligt. Du lägger för mycket press på dig, säger hon till Expressen
För många influencers ingår galafester, produktlanseringar och premiärer i jobbet. Flera beskriver hur pressen att vara fläckfri på röda mattan påverkar dem negativt. Ellinor Bjurström blir inte förvånad över det. Hon betonar att hon varje dag måste se bra ut utåt eftersom hon är sitt eget varumärke.
Men de här människorna kan bli väldigt rika. Bianca Ingrosso omsatte enligt Expressen 6,7 miljoner kronor under 2017. Isabella Löwengrip skrev nyligen i ett inlägg att hon har intäkter på 1,5 miljoner kronor i månaden (!), vilket är häpnadsväckande.
Om ni tror att jag tycker synd om dessa s k influencers på grund av deras depressioner och deras utbrändhet, så gör jag inte det. De får skylla sig själva. De har tidigt valt att använda sig av den enkla genvägen via sociala medier för att bli kända och kunna dra in massor med pengar utan att behöva anstränga sig.
De har valt att balansera på den knivsudd, som sociala medier utgör. De som tror att de kan bli rika och berömda bara genom att visa upp sig, gärna lättklädda, på sociala medier, utnyttja sitt utseende för att skaffa sig fördelar och tjäna pengar på att fungera som reklampelare åt olika ekonomiska intressen, de borde veta att det snart kommer en dag när deras attraktionskraft avtar, när deras följare tröttnar på dem och söker sig till något annat. Lätt fånget lätt förgånget, heter ett ordspråk.
När jag läser om alla dessa unga tjejer och killar som deformeras till oigenkännlighet genom sociala medier så kommer jag att tänka på andra unga människor som också tjänar en hel del pengar men som gör en veritabel arbetsinsats för att åstadkomma detta. En sådan är Charlotte Kalla, Sveriges bästa kvinnliga skidåkare, som idag vann stort i längdåkningspremiären över 10 kilometer i Bruksvallarna.
Charlotte Kalla har inte uppnått sina framgångar bara genom att visa upp sig i sociala medier. Hon har i årtionden späkat sin kropp med hård träning för att bli den hon är, Hon är värd sina miljoner och hon är ingen dagslända.
Detsamma gäller Ebba Andersson, även hon längdskidåkare, som igår, fredag, vann damernas femkilometerslopp i Bruksvallarna. Men den stora sensationen var 19-åriga juniortjejen Frida Karlsson som idag blev tvåa bara 25 sekunder bakom Charlotte Kalla.
De här tjejerna är mina stora idoler. Jag beundrar dem för att deras framgångar inte beror på ytligt skimmer utan på år av hårt arbete. De surfar inte på någon popularitetsvåg som våra s k influencers gör. De bygger en stabil grund där framgångarna ska ses som en bonus.
Själv befinner jag mig just nu i Spanien. Det regnar. Idag, lördag, har det regnat nästan hela dagen. I morgon, söndag, blir det ösregn hela dagen. Jag har hittills kunnat träningscykla under fyra dagar, senast igår. Det var då Bosse tog den här bilden på mig.