Jag tycker inte det minsta synd om alla dessa s k utbrända influencers och bloggare! Skaffa er ett riktigt jobb, så mår ni bättre!

Syftet med den här verksamheten är att dra till sig så många följare som möjligt på internet och därmed tjäna så mycket reklam- och PR-pengar som möjligt. Men nu har det tragiska drabbat dessa mångmiljonärer till influencers, nämligen att de har gått in i väggen, blivit utbrända och fått psykiska problem. Det är tydligen väldigt jobbigt att visa upp sig på sociala medier, bibehålla sin strålande image och därmed locka till sig följare och PR-sugna företag.
Elle Mills
Bild: Youtube.com
Ett exempel som Expressen tar upp är den kanadensiska youtubern Elle Mills, som tidigare i år lade ut en video på Youtube med titeln ”Utbränd vi 19 års ålder”. Hon beskriver sina imponerande framgångar när det gäller att dra till sig miljontals följare men hur hon samtidigt drabbades av utbrändhet. Hon berättar om sin ångest och sina depressioner som bara förvärras, om sina panikattacker och om sin skräck för att bryta ihop totalt. Hon skriker ut sin ångest och frågar sig varför hon är så djävla olycklig – trots att hon är så rik och så framgångsrik.
Kenza Zouiten
Bild: Youtube.com
Annica Englund
Bild: annica englund
Utbrända influencers och youtubers finns över hela världen, inte minst i Sverige. Den som följer internetvärlden och sociala medier har säkert hört namn som Kenza Zouiten, Isabella Löwengrip, Annica Englund, Tyra Sjöstedt, Nicole Falciani, Viktor Frisk, Bianca Ingrosso, Ellinor Bjurström, Anitha Clemence och många, många fler.
Alla tjänar de sitt upphälle genom att visa upp sig på sociala medier, bland annat genom att göra reklam för olika företag via bloggar och instagram. De har hundratusentals följare på Instagram, bloggar och Twitter. De tjänar grova pengar på att sälja sig åt företag som de agerar reklampelare åt.
Tyra Sjöstedt
Bild: Youtube.com
Dessa unga människor bjuds av företag på gratisresor över hela världen. De får gå på röda mattan och mingla med champagne. Världen ligger vidöppen för dem. De kan göra vad de vill. De blir enormt förmögna. De får råd att köpa de vackraste och dyraste kläderna. De få råd med skönhetsoperationer och solresor. De får råd att köpa diamantringar som vi vanliga bara har råd att titta på i skyltfönstren. Det enda de behöver göra som motprestation är att visa upp sig på sociala medier och försöka få så många likes som möjligt, möjligen också att skriva någon eller några textreklamartiklar.
Svenska Nicole Falciani började blogga redan som tioåring. När hon var tretton tänkte hon för första gången enligt Expressen att hon ”nog skulle kunna leva på det här”. Det låter fantastiskt – men samtidigt skrämmande. Nu lider samma Falciani av psykisk ohälsa och depressioner.

Enligt Expressen erbjuds Nicole Falciani uppemot sex resor i månaden. Ett av erbjudandena löd så här. ”Vi bjuder dig till LA. Vi står för flyg, mat och boende, allt på plats, men i gengäld vill vi ha tre inlägg i utbyte.”

En motprestation som de flesta skulle tycka är föga arbetskrävande. Ändå blir de populära bloggarna och instagrammarna utbrända och drabbas av psykiska problem. Alla undrar varför?

Viktor Frisk
Bild: Youtube.com

Viktor Frisk (i duon Samir och Viktor) har avslöjat för Expressen att även han har brottats med psykiska problem. Så här beskriver han influencerns dagliga tillvaro:

”När man är uppkopplad hela tiden så blir man lite… något i hjärnan slås ut.  Man får intryck hela tiden. Jag känner så många människor. 80 till 90 procent av alla som lever i det här ständiga mediebruset av att lägga upp bilder av sig själva eller skapa saker och hela tiden vara framåt mår inte bra.”

De är alla beroende av att deras följare blir fler och fler, att deras gilla-kommentarer ökar, att deras inlägg drar till sig alltfler läsare, att kommentarerna blir fler och alltmer positiva. De lever på den mycket smala och vassa vågspets som internet och sociala medier har utvecklats till och som kan erbjuda dem enorma rikedomar och framgångar. Men bakom hörnet hotar nederlaget, när deras följare slutar följa dem, när deras inlägg inte längre får lika många klick. Då slutar pengarna att strila ner över dem.

Anitha Clemence
Bild: twitter.com

För de lever ju bara på algoritmer som internetleverantörerna skapar och som dessa  bestämmer allt över. Ena dagen kan du vara populärast i Sverige. Nästa dag är du ingenting. Man förstår att detta ger Youtube- och sociala medier-stjärnorna ångest och depressioner. De fruktar den dag när allt tar slut – eftersom allt bara är en chimär, en modetrend utan substans. Så här beskrev Anitha Clemence problemet i Dagens Media för en tid sen:

”Det är psykiskt skitjobbigt att plötsligt se hur följarna försvinner, och det har Instagram definitivt inte tagit med i beräkningarna. Jag tänker att om jag som snart är 40 år känner den här stressen, hur känner då inte yngre influencers?

Ellinor Bjurström
Bild: Youtube.com

Ellinor Bjurström, en annan svensk influencer, har över 80 000 följare på Instagram. Hon har bestämt sig för att betrakta sin roll som influencer som en hobby för att inte falla ned i samma fälla som de av hennes kolleger som mår dåligt.

”Så länge du känner en press på dig att du ska tjäna mycket pengar, att det ska vara ditt jobb och att du måste vara snygg hela tiden, då tror jag man mår dåligt. Du lägger för mycket press på dig, säger hon till Expressen

För många influencers ingår galafester, produktlanseringar och premiärer i jobbet. Flera beskriver hur pressen att vara fläckfri på röda mattan påverkar dem negativt. Ellinor Bjurström blir inte förvånad över det. Hon betonar att hon varje dag måste se bra ut utåt eftersom hon är sitt eget varumärke.

Bianca Ingrosse
Bild: Youtube.com

Men de här människorna kan bli väldigt rika. Bianca Ingrosso omsatte enligt Expressen  6,7 miljoner kronor under 2017. Isabella Löwengrip skrev nyligen i ett inlägg att hon har intäkter på 1,5 miljoner kronor i månaden (!), vilket är häpnadsväckande.

Isabella Löwengrip
Bild: twitter.com

Om ni tror att jag tycker synd om dessa s k influencers på grund av deras depressioner och deras utbrändhet, så gör jag inte det. De får skylla sig själva. De har tidigt valt att använda sig av den enkla genvägen via sociala medier för att bli kända och kunna dra in massor med pengar utan att behöva anstränga sig.

De har valt att balansera på den knivsudd, som sociala medier utgör. De som tror att de kan bli rika och berömda bara genom att visa upp sig, gärna lättklädda, på sociala medier, utnyttja sitt utseende för att skaffa sig fördelar och tjäna pengar på att fungera som reklampelare åt olika ekonomiska intressen, de borde veta att det snart kommer en dag när deras attraktionskraft avtar, när deras följare tröttnar på dem och söker sig till något annat. Lätt fånget lätt förgånget, heter ett ordspråk.

181117 Charlotte Kalla, Piteå Elit SK, under skidloppet över 10 km klassisk stil den 17 november 2018 i Bruksvallarna.
Foto: Johan Axelsson / BILDBYRÅN / Cop 245

När jag läser om alla dessa unga tjejer och killar som deformeras till oigenkännlighet genom sociala medier så kommer jag att tänka på andra unga människor som också tjänar en hel del pengar men som gör en veritabel arbetsinsats för att åstadkomma detta. En sådan är Charlotte Kalla, Sveriges bästa kvinnliga skidåkare, som idag vann stort i längdåkningspremiären över 10 kilometer i Bruksvallarna.

Charlotte Kalla
Bild: sweski.com

Charlotte Kalla har inte uppnått sina framgångar bara genom att visa upp sig i sociala medier. Hon har i årtionden späkat sin kropp med hård träning för att bli den hon är, Hon är värd sina miljoner och hon är ingen dagslända.

Ebba Andersson
Bild: langd.se

Detsamma gäller Ebba Andersson, även hon längdskidåkare, som igår, fredag, vann damernas femkilometerslopp i Bruksvallarna. Men den stora sensationen var 19-åriga juniortjejen Frida Karlsson som idag blev tvåa bara 25 sekunder bakom Charlotte Kalla.

Frida Karlsson
Bild: Sweski.com

De här tjejerna är mina stora idoler. Jag beundrar dem för att deras framgångar inte beror på ytligt skimmer utan på år av hårt arbete. De surfar inte på någon popularitetsvåg som våra s k influencers gör. De bygger en stabil grund där framgångarna ska ses som en bonus.

Själv befinner jag mig just nu i Spanien. Det regnar. Idag, lördag, har det regnat nästan hela dagen. I morgon, söndag, blir det ösregn hela dagen. Jag har hittills kunnat träningscykla under fyra dagar, senast igår. Det var då Bosse tog den här bilden på mig.