VARNING: Se upp för Assistansbolaget! De gör allt för att lura bilägarna att teckna en försäkring de inte vill ha.

Vi konsumenter utsätts dagligen för erbjudanden från mer eller mindre seriösa företag som vill att vi ska teckna olika slags oönskade abonnemang, köpa produkter och tjänster och utsättas för bedrägerier som vi aldrig har bett om.

Assistansbolagets egenreklam
Bild: assistansbolaget.se

Idag tänker jag utfärda en varning för ett sådant företag som verkar göra allt för att lura sina kunder att köpa tjänster som de inte har bett om. Det handlar om

          ASSISTANSBOLAGET i Helsingborg

Företaget, som också kallar sig Assistansbolaget Försäkring, bildades 2015 med Jonas Fryklund som verkställande direktör.

Jonas Fryklund, vd Assistansbolaget
Bild: mynewsdesk.com

Bolagets affärsidé var och är att sälja (läs: lura på) assistansförsäkringar till bilägare. Det innebär att om man råkar få ett haveri med sin bil mitt ute på en väg så ska man lätt kunna ringa till Assistansbolaget. Vips kommer en bärgningsbil och tar hand om ditt havererade fordon. Antingen utför Assistansbolaget en enklare reparation av skadan på plats eller också bärgas bilen till närmaste verkstad.

Bild: trafikverket.se

Den årliga premien för den här försäkringen är idag – liksom tidigare – 390 kronor. Hur mycket försäkringen i själva verket täcker i form av kostnader vet jag inte. Det finns alltid en självrisk med i bilden som man som bilägare alltid får stå för.

Brev från Intrum

När jag i mitten av förra veckan kom hem från min semester i Spanien låg bland all post ett brev från inkassoföretaget Intrum. Jag blev förvånad när jag såg att inkassot gällde en obetald premie till just –  Assistansbolaget. Det belopp jag skulle betala in uppgick till hela 1.011 kronor och 9 öre.

Jag har inget minne av att jag har tecknat något försäkringsavtal med Assistansbolaget. I så fall var det väldigt längesen.

Gamla brevet från Assistansbolaget

För säkerhets skull gick jag igenom alla mina betalda räkningar sen 2015 som jag har förvarade i tjocka pärmar i arbetsrummet – men också i datorn. Jag upptäckte att jag den 14 september 2015 hade betalat in en premie på 390 kronor till just Assistansbolaget. Jag hade fått ett erbjudande och tyckte tydligen då att det kunde vara bra att ha en sådan försäkring. Aningslöst betalade jag in de 390 kronorna utan att förstå att jag därmed hade undertecknat mitt eget livstidsstraff.

Jag betalade denna premie bara en enda gång och utnyttjade heller aldrig försäkringen. Någon fortsättning på denna försäkring blev det heller inte. Jag slutade betala eftersom jag inte var intresserad och utgick ifrån att mitt så kallade avtal inte gällde längre.

Jag kan mycket väl ha fått inbetalningskort under de senaste fyra åren men omedelbart slängt dem i papperskorgen eftersom jag inte har varit intresserad av att betala till den här assistansförsäkringen. Jag behövde den heller inte eftersom vägassistans faktiskt ingår i min egen Audi-försäkring.

Bilar på väg
Bild: Elisabet Höglund

För att vara helgarderad gick jag än en gång igenom alla betalda räkningar under de här fyra åren. Inte en enda gång – förutom i september 2015 – kunde jag hitta någon mer inbetalning till Assistansbolaget.

För några dagar sen fick jag ett nytt brev. Den här gången kom brevet från Kronofogden. Det var ett så kallat delgivningskvitto. Jag ombads av Kronofogden att omedelbart betala in dessa 1 011 kronor till fogden. Inkassoföretaget Intrum hade alltså vänt sig till Kronofogden för att få igenom sina betalningskrav.

Då blev jag riktigt förbannad. Hur kan ett företag som Assistansbolaget plötsligt efter fyra år kräva mig på över 1 000 kronor i premier när jag inte längre har varit intresserad att fortsätta med den här försäkringen? Jag har ingen sådan försäkring längre. Den första premien gällde ett helår. Sen dess har jag inte betalat några premier.

När jag tittade närmare på den faktura jag fick i september 2015 stod det i en liten och undanskymd text längst ner:

Observera att detta är ett erbjudande och att inget betalningskrav föreligger.

Denna mening såg jag aldrig när jag betalade in premien på 390 kronor i september 2015. Jag lurades med andra ord att betala för en försäkring som jag inte ville ha!

Och nu, fyra år senare, fortsätter bolaget att inte bara kräva mig på pengar. De har också lämnat betalningskravet till inkasso. Inkassoföretaget har i sin tur gått till Kronofogden för att få skulden indriven.

Fordon på väg
bild: Elisabet Höglund

Jag häpnar. Men jag är inte ensam om att ha blivit lurad av Assistansbolaget. I själva verket är det massor med svenska bilägare som har lurats att betala för en försäkring de inte har bett att få.

Redan 2016 satte Konsumentverket upp Assistansbolaget på sin SVARTA LISTA tillsammans med ytterligare några företag, som försökt lura kunder att betala för tjänster de inte har beställt. Ett annat vägassistansföretaget, Falcks, finns också med på den svarta listan eftersom Falcks uppenbarligen använder sig av samma ohederliga metoder som Assistansbolaget.

Under 2016 kom det in inte mindre än femtio anmälningar till Konsumentverket mot Assistansbolaget. Konsumentverket öppnade ett tillsynsärende mot företaget som slutade i kravet att bolaget inte får skicka ut fakturor till folk som inte är några betalningskrav utan som bara ser ut som fakturor. I god tror betalar folk eftersom de inte vill ha något bråk efteråt.

Assistansbolagets fakturor var alltså aldrig varit några fakturor utan bara reklamutskick. Men dessa reklamutskick var så finurligt utformade att folk trodde att de var tvingade att betala.

Tror ni att Assistansbolaget har bättrat sig efter kritiken från Konsumentverket?

Absolut inte. Trots kritiken fortsätter Assistansbolaget med samma ohederliga sätt att värva nya kunder. Hur vet jag det? Jo, för när Bosse och jag kom hem från Spanien den 11 september låg det ett brev från Assistansbolaget adresserat till honom och daterat den 9 september 2019l

Längst upp på brevhuvudet stod det – exakt på samma sätt som det 2015 hade stått på den första fakturan till mig, nämligen

Erbjudande om vägassistansförsäkring 2019-09-09″

Assistansbolaget ville att Bosse skulle teckna en assistansförsäkring för sin gamla Volvo, 1997 års modell. Trots kraven från Konsumentverket fortsätter alltså Assistansbolaget att i en undanskymd text längst ner på brevet skriva:

”Observera att detta är ett erbjudande och att inget betalningskrav föreligger”.

Precis på samma sätt som man har skrivit hela tiden. Den enda ändring Assistansbolaget har gjort är att man har ändrat stilen på dessa meningar från tidigare ”gemena” bokstäver till ”versala” bokstäver. Som om det skulle göra någon skillnad. I övrigt tillämpar man exakt samma tillvägagångssätt som tidigare för att lura kunder att teckna de här försäkringarna.

Assistansbolaget har tjänat grova pengar på sina oseriösa försäljningsmetoder. Idag har bolaget uppemot 200 000 kunder och gör goda vinster varje år. Assistansbolaget är idag näst störst i sin bransch på den svenska marknaden. Men när bolaget startade 2015 bröt de mot alla regler. De började nämligenbedriva försäkringsverksamhet utan att ha något tillstånd från Finansinspektionen!

Detta problem löste Assistansbolaget lätt genom att liera sig med ett norskt försäkringsbolag.

Betala absolut inga fakturor från Assistansbolaget!

Nu uppmanar jag alla  som läser min blogg och som har eller kommer att få ett s k erbjudande från Assistansbolaget:

Betala inte! Ni blir fast i år efter år och slipper inte kravbreven, inkassokraven och betalningskraven från Kronofogden!