Spansk film är det mest underskattade som finns. Många förknippar spansk filmkonst med en enda person, Pedro Almodóvar, ingen annan. Men det finns mycket mer än så. Jag har under det senaste året sett flera spanska filmer och TV-serier. Många av dem har varit mycket bra.
Men den i särklass bästa spanskaTV-serien som jag har sett och som jag nu varmt rekommenderar heter ”The pier”, på spanska ”El embarcadero”. Det betyder ”Bryggan” i svensk översättning. Filmen har gjorts för två säsonger men den borde enligt min uppfattning få minst en uppföljare.
Man kan nu se både säsong 1 och 2 på HBO – naturligtvis! HBO håller på att bli en överlägsen streamingtjänst för filmer och serier. Det var t ex på HBO man kunde titta på ”Chernobyl”, något som var en upplevelse i sig.
”El embarcadero”, utgiven av Movistar+, är ett brinnande passionsdrama från början till slut. I centrum för filmen står tre huvudpersoner, en man och hans två kvinnor.
Det är den skickliga modernistiska arkitekten Alejandra, spelad av Véronica Sanchez, som i flera år har varit gift med Óscar (spelad av Álvaro Morte) och Óscars hemliga älskarinna Véronica (spelad av Irene Arcos).
Alejandra och Óscar har inga barn eftersom Alejandra har velat satsa på sin karriär och dittills avstått från barn. Óscar är nästan aldrig hemma. Alejandra tror att han är på tjänsteresor för det företag han arbetar åt – men det är han inte. I själva verket lever Óscar ett dubbelliv både med hustrun Alejandra och med älskarinnan Véronica. Véronica är en livskonstnär som bor i ett litet stenhus i nationalparken Albufera utanför Valencia i Spanien. Vad Véronica försörjer sig på är oklart. Kanske är hon konstnär men filmen ger aldrig något riktigt svar.
En dag får Alejandra ett ödesdiger telefonsamtal från polisen Cónrado. Han berättar att Óscar har påträffats drunknad i sin bil vid en brygga i Albufera bara ett stenkast från Véronicas bostad. Polisens slutsats är att Óscar har begått självmord.
Detta är grundförutsättningarna för detta gastkramande passionsdrama. När filmen börjar lever alltså Óscar inte längre. Bara hans två kvinnor finns kvar plus den lilla dottern Sol som han i hemlighet har fått med Véronica.
Efter Óscars död börjar Alejandra forska i Óscars förflutna och upptäcker då det dubbelliv han har levt under åtta år. När Alejandra har trott att Óscar har varit på tjänsteresa till Frankfurt har han istället vistats tillsammans med Véronica i paradiset i Albufera.
Mer vill jag inte avslöja. Däremot kan jag säga att passionsdramat inte är slut bara därför att Óscar har dött. Alejandra bestämmer sig för att leva ut sina innersta känslor, något hon inte kunde göra tidigare eftersom Óscar aldrig var hemma och eftersom hon i grunden är en mycket pryd kvinna. ´Det visar sig senare i filmen att Óscar inte bara bedrog sin hustru. Han bedrog även andra människor – men på andra sätt.
Redan förra vintern kunde man se den första säsongen av ”The pier”. Jag upptäckte inte filmen förrän i höstas och såg då den första delen. För några veckor sen kom säsong 2. Den har jag precis sett klart.
Men efteråt kände jag att jag inte hade fått svar på mina frågor. Alla gåtorna kring Óscar och hans liv blev aldrig utklarade. Därför hoppas jag att det blir ytterligare en säsong av ”The pier”. Slutet på säsong 2 blev uppenbart öppet, vilket gör att man automatiskt utgår ifrån att det blir en fortsättning.
Jag är inte säker men jag tror – liksom många andra med mig – att det blir så. Annars kommer jag att bli gruvligt besviken.
Jag uppmanar alla som läser detta: Titta på ”The pier” (”El embarcadero”), njut av de gåtfulla människorna, den bedövande naturen och inte minst den fantastiska musiken. Ledmotivet i filmen är en sång ”Te vas”, skriven och framförd av en av Spaniens främsta unga artister och låtskrivare Travis Birds. Detta suggestiva musikstycke är som klippt och skuren för passionsdramat ”El embarcadero”.
Lyssna här: