Det mediala hyckleriet i klimatfrågan slår nya rekord. Läs Dagens Nyheters ledare och titta samtidigt på bilannonserna i tidningen!

Jag har tagit upp frågan förut. Idag tar jag upp den igen, nämligen det hyckleri och den dubbelmoral i klimatfrågan som kännetecknar de flesta medier som är beroende av bland annat bilannonser för sin ekonomiska överlevnad.

Tidigt i vintras skrev jag ett inlägg här på min blogg om hur Dagens Nyheter både på ledarplats och på nyhetsplats pläderar för ett bättre klimat, mindre koldioxidutsläpp och färre transporter. Jag redovisade dock samtidigt ett antal jätteannonser i tidningen både för nya bilar och för flygresor till fjärran länder, alltså de transportfunktioner som leder till de högsta koldioxidutsläppen. Det handlade om två rakt motstridiga budskap. Jag blev minst sagt förvirrad.

Dagens Nyheters huvudledare i söndags den 9 juni 2019

När jag i söndags läste Dagens Nyheters huvudledare, som hade skrivits av chefredaktör Peter Wolodarski, erinrade jag mig att jag så sent som dagen innan, alltså i lördags, hade sett en jättelik annonsbilaga för bilar i samma tidning.

Sida upp och sida ner var fyllda av annonser på alla slags läckra bilar. Man kan anta att många fick lust att köpa ny bil efter att ha sett dessa annonser.

Dagens Nyheters huvudledare i söndags den 9 juni 2019

Peter Wolodarski pläderade i sin ledare för en renare stad men också för renare luft överallt. Han lovordade de nya, fortfarande av olika skäl starkt ifrågasatta, elsparkcyklarna, som blir alltfler på gatorna, inte minst i Stockholm. Enligt Wolodarski representerar elsparkcyklarna en revolution av hela transportsektorn. Han menade att vi går mot alltfler elektrifierade och självkörande fordon, vilket han såg som ett gott tecken och en bra väg till mindre påfrestningar på klimatet.

Elsparkcyklar
Bild: Lunds kommun

Rubriken i ledaren var ”Krogen blev rökfri. När blir staden avgasfri”? Ja, frågan är självfallet berättigad. Den som vill minska utsläppen av koldioxid måste gå över till en annan transportteknik som inte bygger på fossila bränslen. Den tekniken stavas el.

Jag tycker att det är utmärkt att landets största morgontidning pläderar för koldioxidfria städer och utsläppsbefriade transporter. Absolut. Men det är här det stora klimathyckleriet kommer in.

För Dagens Nyheter, liksom de flesta andra tidningar, är flera dagar i veckan nedlusade av annonser från bilfirmor som vill sälja sina senaste klenoder, snabba BMW:ar, häftiga SUV-ar och starkare och snabbare motorer. Samtidigt framhåller bilfirmorna bilen som människans främsta frihetssymbol. Bilen är ”Frihetsmaskinen”.

Jag vet inte hur många miljoner en tidning som DN plockar in varje vecka på dessa braskande bilannonser, som alla syftar till att upprätthålla konsumenternas intresse och behov av just bilar, oftast bensin- men också dieseldrivna, ibland i kombination med eldrift. Dessa ”konserverande” bil- och reseannonser är en viktig del – kanske den viktigaste delen – för tidningen Dagens Nyheters ekonomiska överlevnad.

Sen kan DN:s ledarskribenter och reportrar plädera hur mycket de vill för ett robustare klimat, minskade koldioxidutsläpp och renare luft. Nåja, koldioxiden är inte någon nedsmutsande gas i ordets traditionella mening, till exempel i jämförelse med svaveldioxid. Det är en ren gas som uppstår när syre förbrukas. Människans utandningsluft innehåller till exempel 4% koldioxid.

Träd och växter kräver koldioxid.
Bild:Elisabet Höglund

Samtidigt är koldioxiden viktig, för att inte säga livsnödvändig, för växtligheten, både för träd, växter och blommor. Med hjälp av den så kallade fotosyntesen omvandlar växterna koldioxid till syre, vatten och olika sockerarter som växterna sen använder i sin egen ämnesomsättning, den så kallade metabolismen.

Klöver kräver koldioxid.
Bild: Elisabet Höglund

Jag tycker att våra medier, framförallt våra tidningar och deras ledare, ska ta sig en rejäl diskussion om detta klimathyckleri och denna katastrofala dubbelmoral. Men det vill de inte göra. När jag i vintras skrev mitt första blogginlägg i detta ämne var det ingen som brydde sig. Medierna vill inte diskutera det faktum att det faktiskt finns ett rakt samband mellan bilannonser, ökad bilförsäljning och ökade koldioxidutsläpp.

Den chefredaktör som skulle bestämma sig för att säga nej till bilannonser och reklam för semesterresor utomlands med flyg i sin tidning, den chefredaktören skulle snart tvingas lägga ner tidningen. Så klimatfrågan har även den blivit ett moment 22.

Jag kör själv bil – men i allt mindre utsträckning. Framförallt vägrar jag numera att köra bil i Stockholms innerstad, vilket gör att jag nästan aldrig åker dit.

Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens nyheter
Bild: Copyright by World Economic Forum / Faruk Pinjo

Sen förstår jag inte varför Peter Wolodarski och andra måste ta sig fram på gatorna på elsparkcyklar. Varför inte använda en hederlig trampcykel istället? En trampcykel  u t a n  elbatteri, förstås. Elsparkcyklar ger inte någon bättre kondition eller hälsa. Dessutom är det i längden orimligt att ständigt uppfinna nya prylar som slukar alltmer el. Den som tror att batterier är en ren och ofarlig gåva som Vår Herre har skänkt oss för evigt har fel.

Barn arbetar i koboltgruvorma Kongo Kinshasa.
Bild: Actualinfo.website

Batterier innehåller nämligen bland annat kobolt. De största mängderna kobolt bryts i Kongo-Kinshasa i Afrika. Utvinningen sker dels i vanliga gruvor, dels ”hantverksmässigt” i schakt och gångar som grävs av vanliga människor. Verksamheten sker i vidriga former, utan skyddsutrustning och med livet som insats eftersom gruvbolagen inte stöttar upp berget. Barnarbete är vanligt, både nere i gruvgångarna och ovan jord där stenen sorteras och tvättas för hand. Hälsoriskerna är  stora. Så tänk på det, kära elbilsentusiaster, elcykelentusiaster och elsparkcykelentusiaster!

En sån här cykel borde alla trampa på, inte bara stå och åka på eksparkcyklar. Bild: Elisabet Höglund

En ”vanlig” cykel är däremot helt ren, skapar nya krafter och bättre kondition. Man måste ju trampa själv för att komma fram. Det tar förstås pDet gör däremot en vanlig cykel, som man måste trampa för att komma framåt. Det tar förstås på krafterna – men det skapar också nya krafter!