Ny masskrasch i en proffscykeltävling. 70 cyklister kraschade i gårdagens etapp av Spanien Runt. Nu får det vara nog!

Årets upplaga av Tour de France kantades av den ena svåra cykelvurpan efter den andra. Många cyklister blev svårt skadade och tvingades bryta. En av dem var slovenen Primoz Roglic som var förhadsfavorit till slutsegern. Roglic tvingades dock lämna in efter att fått svåra skador i en av vurporna på den tredje etappen.

Nu ser vi samma sak igen – den här gången i cykeltävlingen Vuelta a Espana (Spanien runt). Igår på den femte etappen inträffade den största masskrasch som jag någonsin har sett i en cykeltävling.

Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer

11,7 km från mål, på en pannkaksplatt raksträcka och i en hastighet på över 60 kilometer i timman var det en cyklist mitt i klungan som touchade en annan cyklists hjul. Massvurpan var ett faktum. Cyklisterna föll som dominobrickor en efter en tills alla bara låg där i en enda enorm röra över hela vägen. En kedjereaktion utan dess like.

Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer

Trasiga cyklar, hoptrasslade, skeva hjul och den ene cyklisten intrasslad i den andre låg de där och väntade på att servicebilarna och mekanikerna skulle bringa ordning i denna enorma oreda. Flera cyklister blev svårt skadade, särskilt den franske favoriten Romain Bardet, som tog sig i mål först 12 minuter efter segraren.

Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Masskraschen inträffade drygt en mil på den platta raksträckan mellan städerna Tarancón och Albacete, en etapp på 184.4 kilometer som avgjordes i den sydöstra delen av Spanien.. Cyklisten i den röda ledartröjan, estländaren Rein Taramae, vurpade så illa att han förlorade sin ledarposition.
Jag börjar bli både trött och bekymrad över alla masskrascherna i den internationella cykelsporten, som verkar bli fler och fler för varje år. Det stora antalet cyklister i klungorna (uppemot 180 när de är som flest), de hårt uppskruvade farterna och den enorma stressen hos cyklisterna är de viktigaste faktorerna bakom dessa vurpor.
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Men enligt min mening finns det ännu en anledning, en teknisk sådan, till att den här sortens massvurpor uppstår och skördar så många offer. Det är skivbromsarna. De flesta tävlingscyklar på toppnivå är idag utrustade med skivbromsar. Dessa har en effektivare bromsverkan än de mera gammaldags fälgbromsarna. Skivbromsarna nyper direkt – ibland alldeles för snabbt.
De franske toppcyklisten Romain Bardet (t v) blev mycket svårt skadad i gårdagens masskrasch
Skärmdump från Eurosportplayer
När ett stort antal cyklister ligger tätt tillsammans i en stor klunga som åker väldigt fort är risken som allra störst. Det räcker att en cyklist touchar till en annan. De nervösa cyklisterna klämmer direkt åt skivbromsarna och det blir tvärstopp på cyklarna. Åkarna faller omkull mitt i klungan och drar med sig de andra i fallet.
Cykel-förstå-sig-påare som till exempel Roberto Vacchi skulle aldrig hålla med mig om att det är skivbromsarnas fel att så många farliga vurpor inträffar. Istället har han i flera år hyllat skivbromsarna. Han skulle aldrig komma på tanken att det skulle kunna vara de snabbnypande skivbromsarna som kan vara orsaken till många vurpor.
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Skärmdump från Eurosportplayer
Jag är dock övertygad om detta. Det har i sommar till och med varit så att flera toppcyklister under vissa etapper/tävlingar väljer bort skivbromsar och åker med fälgbromsar istället eftersom dessa inte nyper lika effektivt utan ger en långsammare men också säkrare sänkning av farten.
Jag tycker att man inom cykelsporten borde börja diskutera skivbromsarnas vara eller icke vara i cykeltävlingarna igen. Även om skivbromsarna bromsar snabbt och effektivt väger de uppemot ett kilo och ökar därmed cykelns vikt. Det är ingen fördel i de långa och branta klättringarna där vikten ska minimeras till det yttersta. Vad hjälper det att en åkare kastar bort en tom vattenflaska för att minska cykelns vikt i uppförsbackarna när skivbromsarna ändå väger ett kilo?
Hydrauliska skivbromsar
Bild: cyclingplus.se
Bianchi-cykel med hydrauliska skivbromsar
Bild: strongerperformancerehab.se
En annan nackdel med skivbromsar är att det tar en enorm tid att byta hjul, särskilt bakhjulen. Istället för att byta hjul ger man numera cyklisten en ny cykel istället om han eller hon har punkterat eller fått något annat trassel med hjulet.
Dessutom är risken stor att cyklisterna i samband med vurpor kan skada sig på de vassa bromsskivorna. Det är ju inte särskilt kul – och dessutom helt onödigt. Risken för blessyrer är redan tillräckligt stor bland cyklister.
Så jag undrar om nackdelarna inte överväger fördelarna med skivbromsar i alla fall. Ta gärna den diskussionen. Det skadar inte. Och låt oss slippa alla dessa masskrascher!