SL-generalen kan inte få sitta kvar

Det var pinsamt för Dagens Nyheter att idag "avslöja" att chefen för Storstockholms Lokaltrafik, generallöjtnant
Anders Lindström, skulle få sparken idag. Nyheten citerades upphetsat av Aftonbladet. Men när Anders Lindström i eftermiddags träffade sin chef, landstingsdirektör Toivo Heinsoo, blev det inte alls fråga om sparken.

Tvärtom förklarade Heinsoo att Lindström behåller sin tjänst samtidigt som han är skild från den fram tills ett slutgiltigt beslut tas i nästa vecka. Nu skulle man istället ta helg och låta samtalen mellan Heinsoo och Lindström fortsätta efter helgerna.

Det är rimligt att anta att DN:s källa till "nyheten" var fackförbundet SEKO, som har förklarat att man anser att Lindström måste få sparken. Och slutsatsen är självklar. Hur ska SL kunna ha kvar en VD som tjänar 158 000 kronor i månaden men som ändå snattar en korthållare i skinn på Hongkongs flygplats? Han om någon har väl råd att betala både för en och två korthållare – och kanske även en plånbok och en diamantring till hustrun.

Häromdagen dömdes Lindström av en domstol i Hongkong till att böta motsvarande 5 700 kronor för stölden. Lindström har beklagat sitt misstag och hoppas naturligtvis att en sådan här liten skitstöld inte ska behöva påverka hans ställning som högste chef för Storstockholms Lokaltrafik och Waxholmsbolaget. Han har ju redan bett om ursäkt och tänker självfallet betala böterna.

Visst, generallöjtnant Lindström, men det finns något som heter allmänhetens förtroende också. Det företag Lindström är chef över är mer än något annat ett företag i allmänhetens tjänst.

Därför måste beslutet nästa vecka bli att Anders Lindström får sparken. Något alternativ finns inte. Det spelar ingen roll att han har varit en av Sveriges högsta militärer. Han har generallöjtnants (generals) rang, var Förvarsmaktens insatschef i Afganistan, har varit chef för Hemvärnet för att bara nämna några av hans militära meriter. 2012 blev han högste chef för SL sen den förre VD:n Göran Gunnarsson avgick under turbulenta former.

Hur Lindström har förvaltat jobbet som SL-chef undandrar sig min bedömning men aldrig har väl pendeltågen och bussarna drabbats av så stora förseningar som under Anders Lindströms tid. Men det kanske beror på något annat. Vädret kanske. Hans stöld på Hongkongs flygplats är i alla fall ingen merit utan gör honom direkt omöjlig på posten som högste chef för kollektivtrafiken i Stockholms län.

Det är pinsamt för en person av Anders Lindströms rang (in alla bemärkelser) att avsluta sin yrkeskarriär på ett
så plumpt och pinsamt sätt som detta.