Den svensk-norska skidtävlingen Ski Tour 2020 har redan blivit ett fiasko. Den kommer nog aldrig att arrangeras mer.

Jag har självklart suttit som klistrad framför teven sen i lördags när årtiondets mest spektakulära världscuptävling Ski Tour 2020 startade på skidstadion i Östersund. Det är ett innovativt skidsamarbete mellan Sverige och Norge vi får se.

Touren består av totalt sex tävlingar. Två tävlingar avgjordes under den gångna helgen i Östersund. I eftermiddags var det dags för den mest spektakulära etappen, nämligen det så kallade sprintloppet i slalombacken i Åre.

Sprinthanget i Åre
Bild: skitour2020.com

Ja, det är naturligtvis fel att kalla det en sprinttävling. Det var kort och gott en skidtävling uppför ett 666 meter brant slalomhang. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg tävlingen på SVT. Den var helt enkelt osannolik – och den var till hundra procent skräddarsydd för två norska skidstjärnor: Therese Johaug och Johannes Hösflot Kläbo.

Therese Johaug vann den sk sprinten före norskorna Heidi Weng och Astrid Jacobsen.
Bild: langrenn.com

Om någon inbillade sig att tourledaren och världens i särklass bästa kvinnliga skidåkare Therese Johaug skulle tvingas bita i det sura äpplet uppför hanget i Åre så misstog man sig. Therese vann både prologen, sin kvartsfinal, semifinalen och sen finalen i stor stil. Det blev tre norskor på prispallen. Bästa svenska blev Jonna Sundling som kämpade sig in på en fjärdeplats.

Linn Svahn
Bild: langd.se

Linn Svahn blev sist i finalen och kollapsade när hon kom i mål. Samma historia upprepades senare när herrarna körde sina finaler.

Lika självklart var det att norrmannen Johannes Hösflot Kläbo skulle vinna herrsprinten.
Bild: langrenn.com
Therese Johaug leder nu Ski tour 2020 med över 2 minuter.
Bild: sweski.custompublish.com

Inget ont sagt om Therese Johaug – men borde inte arrangörerna tänka lite på att någon annan skidåkare än Johaug någon gång skulle få chansen att vinna en världscuptävling? Det är skadligt för hela skidsporten att en och samma åkare vinner varje gång. Hade dagens sprinttävling inte gått uppför Åreskutan utan på en ”normal” sprintbana, så hade Johaug inte vunnit. I bästa fall hade hon tagit sig till kvartsfinal men inte längre.

Utsikt över Åresjön
Bild: skitour2020.com

Men idag var det brant uppför och det passar Johaug med sin 46 kg lätta kropp som hand i handske. Nu leder hon Ski tour 2020 med över två minuter. Ingen annan kommer att ha någon chans.

Men det är inte bara sprinttävlingen i Åre som har väckt funderingar och kritik när det gäller Ski tour 2020. Det är arrangemanget som sådant.

På torsdag kör åkarna 38 km över fjället mellan Storlien och Meråker i Norge.
Bild: skitour2020.com

På torsdag ska damerna och herrarna köra 38 kilometer över fjället mellan Storlien i Sverige och Meråker i Norge. Det varnas för storm och snö. Åkarna har också fått veta att de själva måste ta med sig dricka, blåbärssoppa och annat på resan över fjället eftersom arrangörerna ”av klimatskäl” inte vill använda alltför många snöskotrar(!).

Skitour 2020
Bild: skitour2020.om

Är det meningen att åkarna ska ta med sig spritkök på fjällturen också så att de kan värma blåbärssoppan uppe på fjället i snöstormen? Kanske måste de också för säkerhets skull ta med sig en bivack ifall de måste övernatta däruppe i kylan och stormen.

Det är inte fel att det i världscupen någon gång ingår en lite längre distans men varför ska arrangörerna dra upp åkarna högt upp på fjället? Går det inte att dra ett spår lite längre ner i dalen ifall stormen skulle bli för tuff?

Touren över fjället
Bild: betting.se

Enligt SMHI:s väderprognos för torsdagen kommer vädret i startplatsen Storlien att bli rena vargavintern. Temperaturen kommer att ligga på mellan 0 grader och 12 minusgrader och vinden kommer att bli sydlig med en styrka på 14 meter/sekund med 23 meter/sekund i byarna.

Nåja, åkarna kanske klarar det här också.

Alla åkare måste åka tåg mellan de olika tävlingsorterna för att inte slita på klimatet.
Bild: skitour2020.com
Storliens järnvägsstation
Bild: en.wikipedia.org

Det svensk-norska skidäventyret har inte fått kritik enbart på grund av själva tävlingarna. Arrangörerna har nämligen också bestämt att touren ska vara ”klimatmässigt hållbar”. Därför måste alla deltagare åka med chartrade tåg mellan de olika tävlingsplatserna. Ingen får åka i egen bil. Men samtidigt som de aktiva åker tåg så kör landslagens egna bussar tomma på de vägar som går parallellt med järnvägen!

Bild: skitour2020.com
Skitour 2020
Bild: facebook.com

Vari ligger klimattänket? Tomma bussar släpper ju ut lika mycket koldioxid som bussar som fraktar passagerare. Det hela känns bara löjligt. Bakgrunden till det här ”klimattänket” är att arrangörerna vill visa att det går att arrangera världscuptävlingar på skidor utan att påverka klimatet med avgasutsläpp och annat.

Arrangörerna har också burit sig mycket illa åt mot de mindre nationerna som är med och tävlar i Ski Tour. När länder som Storbritannien, Polen och  Italien och     n  d         kom till Åre igår och skulle installera sig i vallabodarna, så hade dessa landslag bara tilldelats ett garage utan ventilation där vallarna skulle hålla till. Det blev givetvis stenhård kritik, vilket tvingade arrangörerna till en annan lösning.

Bild: meraker-storlien.com

Även inkvarteringen av åkarna har mött kritik. Det finska landslaget hade inkvarterats i en militärförläggning där 30 personer skulle slåss om 2 toaletter (!).

Jag tror att det är första och sista gången som Sverige och Norge kommer att arrangera den här sortens tour. Även om man skulle vilja göra det så skulle inga nationer förutom Sverige och Norge anmäla några deltagare. Och då skulle det bli både ett ekonomiskt och ett PR-mässigt fiasko.

Det blir nog inga fler Ski Tour i Sverige-Norge, tror jag.