Cykelsporten är på många sätt fascinerande – men också direkt livsfarlig! Det blev cykelvärlden varse inte minst idag, på den nionde etappen av Tour de France. Cyklisterna körde den drygt 18 mil långa etappen från Nantua i östra Frankrike till Chambery i regionen Rhone Alpes i de franska Alperna, en etapp som anses vara en av de hårdaste under årets upplaga av Tour de France med fyra höga berg som ska passeras av redan uttröttade cyklister. En av backarna är över 10 kilometer lång!
Det hade regnat i morse. De smala vägarna genom skogarna var på sina håll såphala under träden. Cyklisterna kämpade uppför fyra enorma bergstoppar för att sedan ta sig utför igen genom slingrande och livsfarliga serpentinkurvor. Detta kräver sin tribut. Så blev det också idag.
Jag har hittills suttit som klistrad framför TV:n ända sen Tour de France startade den 1 juli i tyska Duesseldorf. Fram till idag har jag tittat på TV4:s sändningar men blivit alltmer uttråkad på den humorbefriade expertkommentatorn Gabriella Ekström, själv f d sportchef för flera svenska proffscykelstall. Idag bytte jag därför till Eurosport med sitt glänsande radarpar Roberto Viacchi och f d proffscyklisten Anders Adamsson i kommentatorshytten.
Det var också idag som dramatiken kulminerade i Tour de France. Den ena cykelvurpan följde på den andra. Här tvingas t ex holländaren Robert Gesink bryta touren när han kraschade tillsammans med italienaren Manuele Mori kraschade. Bilderna på datorskärmen var dramatiska. Mori låg länge och skrek av smärta på vägen innan han fick hjälp.
Därefter var det dags för en av tourens stora, Sky-stallets stjärna Geraint Thomas, att vurpa så illa att han bröt nyckelbenet. Geraint Thomas var tourledaren och britten Chris Froomes (Sky) viktigaste hjälpryttare och låg inför dagens etapp på andra plats efter Froome.
Men det skulle visa sig att det inte var slut på omkullkörningarna på dagens etapp av Tour de France. De värsta vurpan inträffade i en brant utförsbacke cirka fyra mil från mål. Australiensaren Richie Porte, som kör för det amerikanska cykelstallet BMC, och en av de stora cyklisterna och även pretendenterna på slutsegern, kastades omkull när han han girade ned sin cykel ut i terrängen vid sidan vägen i en hastighet av 72.5 kilometer i timman. Han kastades upp på vägen igen, slungades över till den andra sidan av vägbanan och slogs mot en bergvägg. Samtidigt drog han med sig irländaren Dan Martin i fallet.
Se här på den dramatiska videon:
Dan Martin klarade sig utan allvarligare skador och fortsatte tävlingen. Men bara en kort stund senare krockade han med en motorcykel. Det hindrade honom dock inte från att gå i mål efter en av de mest dramatiska cykeletapperna i proffscirkusens historia.
”Det var en fruktansvärd vurpa”, kommenterade Eurosports bisittare Anders Adamsson.
”Det här var en av de värsta krascherna jag har sett i Tour de France”, sa brittiska Sunday Times reporter David Walsh.
Riche Porte togs omedelbart om hand av läkare och sjukvårdspersonal och fördes i ambulans till sjukhus. Det är i skrivande stund (sent söndag kväll) oklart hur allvarligt skadad han blev.
Men redan tidigare i Tour de France skördades dramatiska offer. Redan under den första tempoetappen inne i Dusseldorf i Tyskland den 1 juli körde en av de stora favoriterna, spanjoren Alejandro Valverde (Movistar-stallet) omkull på den hala vägbanan. Han skadade knät så allvarligt att han måste opereras. Därmed tog Tour de France slut på ett tidigt stadium för en av loppets bästa cyklister.
Redan dagen därpå inträffade en stor krasch, där flera cyklister tvingades bryta touren. Chris Froome blev inblandad och skadad i kraschen men kunde köra vidare.
På den femte etappen inträffade en dramatisk krasch på upploppet, när världsmästaren Peter Sagan från Slovakien satte armbågen i konkurrensen Mark Cavendish från Storbritannien, varpå denne kraschade in i sargen och blev så allvarligt skadad att han tvingades bryta touren. Peter Sagan bestraffades med att bli avstängd från återstoden av Tour de France.
Sällan har jag upplevt att så många stora cykelstjärnor tvingats bryta Tour de France efter allvarliga krascher. Detta visar hur farlig cykelsporten är och att det inte alltid hjälper att man själv är rutinerad. Jag måste idag rikta hård kritik mot arrangörerna av Tour de France för deras val av banor. De släpper iväg uppemot 200 cyklister på vägar som är så smala att vurpor är oundvikliga.
Samtidigt är pressen på varje cyklist och varje stall så hård att cyklisterna tvingas ta dödliga risker för att inte bli efter eller för att förbättra sina positioner.
Men det är inte första gången de stora cykeltävlingarna drabbas av fasansfulla krascher. De följande bilderna talar sitt tydliga språk. Under Giro d´Italia i våras inträffade en gigantisk krasch. Tour de France har genom året fått se mängder av åkare försvinna ur tävlingen på grund av krascher och vurpor. Efter krascherna ser vägarna ut som veritabla slagfält med massor av sårade och skadade cyklister huller om buller tillsammans med sönderslagna cyklar.
De vanligaste skadorna vid cykelvurpor är skrubbsår, nyckelbensbrott och ibland hjärnskakningar om man slår i huvudet. Ofta kan skadorna vara så allvarliga och omfattande att åkarna måste ställa in resten av tävlingssäsongen. Det har dessvärre också hänt att de stora cykelloppen skördat dödsoffer. För ett tiotal år sen omkom en proffscyklist när han under en etapp av Giro d´Italia störtade mot ett betonghinder i en utförslöpa och fick så allvarliga hjärnskador att han avled.
Stora pengar står på spel i den genomkommersialiserade cykelsporten och det är alltid varje enskild cyklist som tvingas betala priset för denna kommers – ibland till och med med sitt eget liv. Jag hoppas att arrangörerna av Tour de France och de andra giganterna lär sig något av dagens fasansfulla krasch. Arrangörerna säger alltid att säkerheten kommer först men i verkligheten är det inte så.
Under dagens etapp var vägbanan så smal att cyklisterna på sina ställen nästan inte fick plats – samtidigt som vägrenarna kantades av tusentals entusiastiska cykelfans. Många ska alltså samsas på dessa smala ytor. Dessutom är cyklisterna ofta själva så trötta att deras reaktionsförmåga har försämrats, vilket riskerar att leda till att de själva dras in i vurpor eller skapar vurpor. När cyklisterna tvingas cykla så nära varandra är det lätt att cykelstyrena hakar i varandra och då går det bara på ett sätt.
Till sist vill jag tillägga att dagens etapp av Tour de France överraskande men välförtjänt vanns av colombianen Rigoberto Urán i en hård spurt tillsammans med bland andra Chris Froome. Urán gjorde ett imponerande jobb på banan och slog fransmannen Warren Barguil med en centimeter i spurten.
Det ska sägas att Barguil också hade förtjänat att vinna eftersom han körde solo i täten i mil efter mil men blev till slut upphunnen av förföljarna. Han erövrade dock tack vare sig offensiva körning i bergen den åtråvärda rödprickiga bergatröjan.
UPPDATERING MÅNDAG 10 JULI KL. 12.15:
Vill berätta det glädjande att Richie Portes´ skador inte var livshotande. Idag på morgonen meddelar läkare på det sjukhus i Frankrike där Porte vårdas att cyklisten bröt bäckenet och nyckelbenen. Han drabbades också av svåra skrubbsår på höger sida av kroppen när han kastades över den hårda asfalten. Enligt läkarna behöver Porte inte opereras. Enligt min bedömning är sannolikt tävlingssäsongen 2017 över för Richie Portes del. Ett nyckelbensbrott kan läka på en månad men brott på bäckenet tar sannolikt längre tid. Elisabet