För att få en helhetsbild av problemet med magra eller utmärglade klädmodeller ska jag visa ett stort antal bilder från de modesajter som jag har granskat. Jag börjar med den för oss svenskar mest kända klädkedjan, H&M.
När jag började studera H&M:s hemsida för företagets onlineförsäljning av kläder blev jag närmast chockad över att svenska H&M inte alls verkade ha tagit intryck av de många årens debatt om magra modeller och de signaler dessa sänder ut till unga tjejer men även killar. Det som syns i klädreklamen och på modesajterna är ju det som också styr unga människors värderingar. Så här vill jag också se ut, tänker många unga tjejer när de tittar på de smala H&M-modellerna utan ett uns av underhudsfett eller muskler på kroppen.
Men vägen för att nå dit är en farlig väg kantad av självsvält, självförakt, näringsbrist och i värsta fall anorexia. Detta är inget nytt fenomen. tvärtom. Som jag framhöll i mitt tidigare blogginlägg går debatten om magra klädmodeller tillbaka till 1990-talet. Trots det har inte mycket hänt. De unga tjejer som visar upp H&M:s och de andra klädkedjornas mode är återigen iögonenfallande magra. De följande bilderna ger syn för sägen: