Det är inte bara HM som är en mästare på att utnyttja magra modeller i sin marknadsföring. HM:s dotterbolag, d v s ”dottermärken” som t ex Arket, Cos och Divided är lika goda kålsupare.
HM är inte bara ett klädföretag. HM är en jättelik koncern som under de senaste tio åren har skapat egna ”dottermärken”, ”daugther brands”, för att versifiera sin verksamhet. De nya märkena är nischmärken som är både dyrare, har högre kvalitet och vänder sig till en mer köpstark och kräsen kundkrets än de ”vanliga” HM-kunderna, där ”slit och släng” fortfarande gäller.
Exempel på dessa dottermärken är det exklusiva och kräsna Arket, det sofistikerade COS, det kvalitetsmedvetna &OtherStories och andra HM-döttrar som HM Good American, HM Divided med flera. Alla dessa dotterbolag utnyttjar magra klädmodeller i sin marknadsföring av produkterna.
Trots att vissa av dottermärkena, till exempel COS, talar sig varma för en god miljö så gäller inte detta de kvinnor som de anlitar som modeller. Dessa kvinnor är oftast lika magra som modellerna hos de konkurrerande modeföretagen. Låt oss titta på bilder som visar prov på detta:
Arket
COS
HM Divided
HM Good American
HM Weekday
Nästa blogginlägg i den här serien ska handla om den gigantiska spanska modejätten Zara med säte i Madrid. Zara betraktas som svenska H&M:s värsta konkurrent.